Tijl Beckand - The gentleman entertainer

Geschreven door: Rob Speekenbrink
Sinds: 03 februari 2012

Gezien op 31 januari 2012 in Theater de Veste in Delft

Tijl Beckand met een one-man show in het theater Een preview van de show levert een tafereel op zoals ik dat kende van zijn TV show ‘de tiende van Tijl’

Klassieke-muziek-les dus dacht ik. Leuk en ik heb met veel plezier naar die show op TV gekeken maar in het theater verwachtte ik toch meer dan dat. Ook zat ik niet echt te wachten op een Lama’s show maar ach, als je in je eentje op een podium gaat staan komt er van improvisatie- en interactietoneel toch niet zo heel veel.

Dat Tijl, met baard, boeventronie en ondeugende ogen, toch de gentleman kan zijn is verbazingwekkend maar bij hem klopt dat toch. Een duidelijke stem, overtuigingskracht en een goede dosis humor zijn hierbij onmisbare talenten. En die talenten zijn ruimschoots aanwezig.

Nooit meer twitteren voor een voorstelling? Tijl begint met met een bekentenis, namelijk dat hij jarenlang in Delft heeft gewerkt en dat hij dan met de tram naar Delft Voorhof reisde. Bonden met het publiek lijkt nog niet helemaal te lukken en hij besluit een paar tweets voor te lezen. Geschrokken bedenk ik me dat die van mij er dan waarschijnlijk ook wel bij zou zitten (een paar minuten voor de voorstelling verstuurd: “Bij Tijl Beckand in @theaterdeveste. One man show van de gentleman performer. Morgen op theaterblog.nl”. Er zit een recensent in de zaal is zijn reactie en ik vermoed dat het wel eens een lange avond voor me zou kunnen worden, al zit ik niet op de eerste rij. Maar ik kom goed weg.

Voor de pauze interactie Een voorstelling met een pauze, ervoor veel interactie en ook improvisatie. Het zaallicht is vaak aan en Tijl gaat in gesprek. Entertainen met en niet een eenrichtingsverkeer one man show dus. Handen vasthouden en kwijtraken van slechte eigenschappen door schreeuwen, namen roepen en de handen naar de hemel te wijzen. Stampen op de grond en samenhorigheid, altijd fijn.

En dan ben je wel heel afhankelijk van de zaal en de mensen die zijn komen kijken. En dan kan het zomaar voorkomen dat er iemand een kaartje voor 5 euro heeft kunnen kopen omdat andere mensen niet zijn komen opdagen. Of dat degene die al 6 (of was het nou 8?) jaar piano zegt te spelen dat alleen maar van papier blijkt te kunnen. Niet altijd verlopen de interactie-onderdelen even gladjes maar we worden wel ge-entertaind.

Na de pauze krijgen we les Na de pauze worden we getrakteerd op klassieke-muziek-les zoals we dat gewend zijn van zijn televisiehit. Tijl de verhalenverteller boeit van begin tot eind. Als je nog niet overtuigd was van de kracht van klassieke muziek wordt je het wel door het enthousiasme van muziekleraar Beckand. Hoogtepunt is het verhaal van het speciale van de negende van Beethoven. Wat die heeft betekend voor de muziek, voor componisten en voor de stokdove Beethoven zelf. Ontroerend mooi. Vlak na het hoogtepunt sluit hij af met “Ik ga het nu weer gewoon over neuken hebben hoor dames”.

Daarna dus een relaas over mannetjes in je hoofd die zijn blijven hangen op het niveau “aap” en vrouwtjes die daarentegen zijn meegegaan met hun tijd. Bijkomend nadeel voor de man is zijn lul. Als daar bloed zit zit het niet in het hoofd en andersom. Het bepaalt zijn handelen, of hij nou wil of niet.

We eindigen de avond zoals we die ook begonnen, in fijne samenzang. Beethoven neurëend “Alle Menschen werden Brüder” uit “Ode an die Freude”; lofdicht aan de vreugde.

Conclusie Een fijne avond. Na de pauze was aan mij beter besteed dan ervoor. Ik vond het voorbereidde en vertellend gebrachte boeiender dan het improviserende deel. Een persoonlijke mening, weet ik maar ik ben dan ook niet een echte recensent, gewoon een liefhebber van theater

Bekijk ook mijn andere recensies op http://www.theaterblog.nl